Kanał Ostródzko-Elbląski

Kanał jest nie tylko najdłuższym, ale i najbardziej interesującym pod względem technicznym, unikatowym w skali światowej kanałowym szlakiem wodnym. Projektantem i realizatorem Kanału był Georg Jacob Steenke, który przyjął zlecenie Fryderyka Wilhelma IV, pragnącego połączyć szlakiem żeglownym Prusy Wschodnie z Bałtykiem.

Nad projektem kanału zaczęto pracować w 1837, a prace rozpoczęto 28 października 1844. Składa się z trzech szlaków głównych ( Miłomłyn – Ostróda, Miłomłyn – Iława oraz Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki) oraz z wielu odgałęzień bocznych. Długość całego systemu wodnego wynosi 147 km. Unikalny w skali światowej jest zespół pięciu pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny), przez które jednostki pływające przewożone są na specjalnych wagonach napędzanych siłą wody.

Dzięki przemyślnemu mechanizmowi statki pokonują różnicę poziomów wynoszącą ok. 100 m. Na trasie tego wyjątkowego zabytku sztuki hydrotechnicznej wybudowano 2 śluzy oraz 5 pochylni. Pochylnie niwelują różnicę poziomów wody o 99 metrów, a statki poruszają się po nich na specjalnych wózkach.
Fragment kanału został w 1978 uznany za zabytek techniki. W 2011 otrzymał status pomnika historii, a w 2007 r. w plebiscycie „Rzeczpospolitej” został uznany za jeden z siedmiu cudów Polski.
Regularne rejsy po kanale trwają od początku maja do końca września każdego roku.

Zainteresowanych bogatą historią kanału zapraszamy na pełną materiałów stronę Stowarzyszenia Miłośników Kanału Elbląskiego
www.navicula.org.pl

Kilka faktów

Długość (km)

Pochylnie

Śluzy